15 banków spółdzielczych korzysta już z trwałego nośnika opartego na blockchainie

23.03.2020

Digitalizacja procesów i dokumentów oraz zdalne podpisywanie umów – to dwie z kilkunastu kluczowych funkcjonalności rozwiązania oferowanego przez Atende bankom spółdzieczym. 15 banków zrobiło już pierwszy, istotny krok w kierunku transformacji cyfrowej, decydując się na wdrożenie Trwałego Nośnika dla dokumentów publicznych. Trzy z tych banków z powodzeniem wykorzystuje rozwiązanie Atende również w zakresie dokumentów prywatnych, wspierając cyfrowo procesy backoffice oraz sferę kontaktu z klientem. Wykorzystywane przez te banki, wdrożone przez spółkę Atende rozwiązanie ChainDoc oparte jest na prywatnej sieci blockchain, w której centralną instytucją zaufaną jest NASK SA, a instytucją branżową - Novum. W dobie pracy zdalnej funkcjonalności te, zapewniające trwałość i niezmienność cyfrowych transakcji oraz procesów, zyskały jeszcze bardziej na znaczeniu.

Banki spółdzielcze, z którymi mamy przyjemność pracować są dziś przygotowane do cyfrowej obsługi klientów w nowej, zaskakującej dla nas wszystkich rzeczywistości. Cieszymy się, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy mogliśmy aktywnie uczestniczyć w ich transformacji cyfrowej, która naszym zdaniem była transformacją „z prawdziwego zdarzenia”. Dzięki wdrożeniu elektronicznego, trwałego nośnika klienci tych banków nie muszą dzisiaj odbierać papierowej poczty oraz odwiedzać oddziału banku celem złożenia podpisu – mówi Jacek Szczepański, wiceprezes ds. sprzedaży w Atende SA.

W sektorze bankowości spółdzielczej już od ponad roku ewidentny jest dynamiczny trend opierający się na takich trajektoriach rozwoju jak:

  • Digitalizacja procesów w kierunku przejścia na model paperless, w tym poprzez elektroniczny trwały nośnik;
  • Obsługa dokumentów prywatnych, zawierających zaszyfrowane dane wrażliwe  (salda, wyciągi itp.) w formie cyfrowej;
  • Cyfrowe podpisywanie dyspozycji oraz umów w oparciu o podpis biometryczny lub akceptację SMS;
  • Budowanie w pełni cyfrowego archiwum dokumentów przechowywanych cyfrowo na trwałym nośniku, równoznacznego z odejście od segregatorów z dokumentacją papierową;
  • Szybki dostęp do wszystkich historycznych interakcji z klientami oraz dokumentacji klienta;
  • Cyfrowa komunikacja z udziałowcami banku poprzez dystrybucję cyfrowych dokumentów, potwierdzenie zapoznania się z nimi, a także zdalna akceptacja;
  • Kreowanie zupełnie nowych usług w oparciu o zdalny podpis pod ofertą czy umową.

Powyższy trend przekłada się na zupełnie nową jakość obsługi klienta przy jednoczesnej znaczącej redukcji kosztów obsługi procesów, co ma związek przede wszystkim z rezygnacji z papierowego obiegu dokumentów.

Od ponad roku Atende rozwija platformę branżowych, prywatnych sieci blockchain z tzw. węzłami zaufanymi, które są gwarantem zdarzeń w  swoich sektorach. Komplementarne podejście do potrzeb klientów, którzy decydują się na digitalizacje,  zakłada dostępność dla nich do  repozytorium dokumentów o charakterystyce WORM, spełniające prawo do zapomnienia wynikające z wymagań RODO. Na chwilę obecną z rozwiązania Atende ChainDoc korzysta kilkanaście instytucji finansowych, dwie firmy ubezpieczeniowe i dwie instytucje samorządowe.

Powrót