Strategia budowania cyberświadomości wśród pracowników

5/18/2022

Systemy bezpieczeństwa stają się coraz lepsze, więc nie powinno dziwić, że znaczna większość cyberataków skupia się na czynniku ludzkim. Według raportu CERT Polska za 2020 r. incydenty socjotechniczne stanowiły 73% wszystkich obsłużonych incydentów. Liczba takich zgłoszeń wzrosła o aż 116% w skali rok do roku. Z tego właśnie powodu niezwykle ważne jest budowanie strategii cyberświadomośći wśród pracowników.

Gartner w dokumencie Market Guide For Security Awareness Computer-Based Training wskazuje, że błędy ludzkie i ataki socjotechniczne nadal są głównymi przyczynami naruszeń bezpieczeństwa danych, które dotykają organizacje. Z tego względu coraz większego znaczenia nabierają programy uwrażliwiania pracowników i uświadamiania cyberbezpieczeństwa.

Zwykłe zaznaczanie pól na corocznych szkoleniach dotyczących cyberbezpieczeństwa zupełnie się nie sprawdza. Niestety użytkownicy mają ograniczony czas i niewielkie zainteresowanie budowaniem świadomości bezpieczeństwa w świecie IT.

Aby stawić czoła wyzwaniom związanym z uporczywym phishingiem, oprogramowaniem ransomware i oszustwami e-mailowymi, organizacje potrzebują ciągłych i adaptacyjnych programów edukacyjnych w zakresie budowania świadomości bezpieczeństwa.

W dzisiejszych czasach świadomość cyberbezpieczeństwa powinna być postrzegana przez organizacje jako strategia kontinuum. Mówienie o świadomości nie wystarczy, gdy nie znamy całego cyklu kultury świadomości.

4 kluczowe filary odporności cybernetycznej pracowników

Strategia budowania cyberświadomości wśród pracowników

Atende wspiera swoich klientów w budowaniu strategii podnoszenia odporności bezpieczeństwa cybernetycznego pracowników. Strategia ta tworzona jest z uwzględnieniem specyfiki różnych grup pracowników np. księgowość czy HR,  wykorzystując do tego różne formy aktywności, m.in.:

  • Symulowane ataki phishingowe - celowane w konkretne grupy pracowników
  • Warsztaty i szkolenia (stacjonarnie, online, platforma e-learning)
  • Aktywności w formie gier i symulacji biznesowych
  • Działania uświadamiające np. plakaty w biurze, tapety na komputerze, wlepki
  • Konkursy i systemy gromadzenia punktów
  • Ulotki oraz newsletter

Możesz zmienić swoich pracowników w zwolenników cyberbezpieczeństwa, ale tylko wtedy, gdy Twoje programy budowy cyberświadomości rzeczywiście będą działały.

Posiadanie silnego programu świadomości cybernetycznej ma kluczowe znaczenie dla ogólnego sukcesu i bezpieczeństwa Twojej organizacji. Praca nad zapewnieniem każdemu członkowi zespołu wsparcia poprzez nakierowanie go na budowanie odporności cybernetycznej, to duży krok we właściwym kierunku. Kontynuując współpracę z pracownikami i konsekwentnie oferując różnorodność aktywności, będziesz w stanie zobaczyć prawdziwą zmianę zachowania w całej organizacji, która opłaci się na dłuższą metę.

Trzeba zmienić pracowników w mechanizmy kontrolne, które wykrywają i odpierają ataki socjotechniczne, ale liderzy ds. bezpieczeństwa i ryzyka często nie dostarczają programu świadomości bezpieczeństwa, który powoduje znaczące zmiany w zachowaniu pracowników” — William Candrick, dyrektor ds. analityki, Gartner.

Strategie uświadamiające cyberbezpieczeństwo muszą uczyć i wzmacniać praktyki, które umożliwiają pracownikom identyfikowanie podejrzanych działań i reagowanie na nie, gdy wykryją je w swojej organizacji. Kompleksowe programy budowania świadomości cybernetycznej muszą także uwzględniać unikanie popełniania błędów przez pracowników w posługiwaniu się informacjami, w szczególności tymi wrażliwymi np. danymi osobowymi.

Materiały szkoleniowe z budowania cyberświadomośći wśród pracowników

Prawidłowo wdrożona strategia w zakresie świadomości cyberbezpieczeństwa jest kluczowa w procesie zarządzania ryzykiem prowadzenia biznesu dla każdej organizacji. Jeśli wszyscy pracownicy będą świadomi tego, na co zwrócić uwagę, jak postępować i jakie stosować procedury, mogą powstrzymać wiele zagrożeń, tym samym wpływając na bezpieczeństwo i rozwój firmy.

Europejski Miesiąc Świadomości Cyberbezpieczeństwa odbywa się co roku w październiku, ale nie należy polegać na tym, że jeden miesiąc wystarczy, aby uświadomić pracownikom, jak ważne jest cyberbezpieczeństwo. Świadomość bezpieczeństwa i najlepsze praktyki w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego należy promować przez cały rok wykorzysując do tego celu atrakcyjne i efektywne aktywności. Jeśli szukasz pomocy w przygotowaniu i wdrożeniu programów i strategii podnoszących cyberświadomość pracowników zapraszamy do kontaktu.

Masz pytania?

Czekam na kontakt od Ciebie.

Karol Kij

Kierownik Produktu w Dziale Rozwiązań Cyberbezpieczeństwa

[email protected]

LinkedIn