Chmura dla sektora publicznego - dlaczego warto ją wykorzystać?

Coraz częściej mówi się o digitalizacji usług administracji publicznej w Polsce. Instytucje z sektora publicznego coraz chętniej inwestują w nowe technologie, których odbiór przez mieszkańców jest bardzo pozytywny. Wystarczy przytoczyć niezwykle przydatną aplikację mObywatel czy Internetowe Konto Pacjenta.

Wyżej wymienione usługi koncentrują się na wykorzystaniu globalnie dostępnych zasobów obliczeniowych do udostępnienia swoich funkcjonalności dla niespełna 40 milionów obywateli naszego kraju.

mObywatel - przykład aplikacji działającej w oparciu o chmurę
mObywatel - przykład aplikacji działającej w oparciu o chmurę

Niestety pomimo praktycznych przykładów wdrożenia chmury obliczeniowej w sektorze publicznym oraz wydaniu wytycznych dotyczących wdrożenia chmury w sektorze usług publicznych z wykorzystaniem programu WIIP (Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa), wiele instytucji nadal opiera się na infrastrukturze On-Premise pozyskiwanej w większości z dotacji z środków Unii Europejskiej na modernizacje infrastruktury informatycznej dla sektora publicznego.

Z najnowszych badań przeprowadzonych na potrzeby raportu „Chmura i cybeberbezpieczeństwo średnich i dużych firm oraz w sektorze GovTech w Polsce 2022”, wynika, że aż 63% badanych podmiotów stwierdziło, że nie ma potrzeby korzystania z chmury w sektorze publicznym.

Pomimo rosnącej świadomości o kluczowych zaletach chmury obliczeniowej sektor publiczny w dalszym ciągu niechętnie spogląda w kierunku cyfrowej transformacji. Ostatnie lata pokazały jednak, że zapewnienie niezachwianego dostępu do nowoczesnych usług elektronicznych dla wszystkich obywateli jest krytyczne. W 2020 roku w szybkim czasie należało uruchomić system obsługujący powszechne szczepienia, który zbudowano w oparciu o chmurę. Zaledwie dwa lata później wybuchła wojna w Ukrainie, która podkreśliła fakt, że przetrzymywanie kluczowych informacji o obywatelach oraz utrzymywanie działania krytycznych systemów niezbędnych do działania systemów na infrastrukturze On-Premise w jednym miejscu jest wysoce nieodpowiedzialne.

Internetowe Konto Pacjenta - przykład aplikacji publicznej w chmurze

Odpowiednio wdrożona chmura obliczeniowa dostosowana do potrzeb sektora administracji publicznej pozwala zoptymalizować koszty, zwiększyć wydajność, zmniejszyć ryzyko wycieków danych oraz poprawić czasy dostępu. Chmura obliczeniowa pozwala na elastyczne zarządzanie nowoczesnymi systemami informatycznymi, z których korzystają obywatele.

Infrastruktura IT w administracji publicznej

Administracja publiczna w Polsce polega głównie na infrastrukturze On-Premise, która jest odświeżana poprzez przetargi oraz finansowanie z Unii Europejskiej. Na poziomie krajowym istnieje wiele systemów odpowiedzialnych za te same działania, które udostępniane są lokalnie np. dla gminy, powiatu czy województwa.

Bardzo często administracja publiczna boryka się z niedofinansowaniem lub nadmiernym finansowaniem IT, a administratorzy IT nie mogą liczyć na stałe środki na wykorzystanie w celu utrzymania środowiska.

Skokowe, wysokie wydatki powodują, że system informatyczny administracji publicznej jest wysoce nieefektywny, a koszty TCO zauważalnie wyższe, niż w biznesie.

Data Center
Data Center
Chmura obliczeniowa przyszłością sektora publicznego

Chmura obliczeniowa dla sektora publicznego posiada niesamowicie wiele zalet. Rozwiązanie to można uszyć na potrzeby klienta. Cloud Computing udostępnia najnowsze funkcjonalności, do których dostęp nie wymaga regularnych aktualizacji infrastruktury on-premise. Dzięki opłatach jedynie za wykorzystane zasoby, administracja publiczna unika nadmiernego budżetowania na systemy IT, a przewidywalne opłaty są rozłożone na cały rok, co pozwala lepiej zaplanować budżet.

Chmura obliczeniowa to również pewność pracy na najnowszym oprogramowaniu bez konieczności dbania o instalację aktualizacji i poprawek bezpieczeństwa, co jest szczególnie istotne w aktualnej sytuacji geo-politycznej. W usługach chmurowych regularne wsparcie wliczone jest w koszt infrastruktury IT.

Administracja publiczna bardzo często boryka się z problemami z dostępnością systemów informatycznych. Wynika to z sezonowości oraz zachowania klientów, a więc mieszkańców kraju. Cyklicznie notowane są zauważalne wzrosty popularności elektronicznych usług związane m. in. z upływem terminu rozliczenia PITu czy rejestracjami na szczepienia. Dzięki elastyczności chmury obliczeniowej można łatwo wyeliminować problemy z wydajnością i dostępnością krytycznych systemów w okresie szczytowego zapotrzebowania.

Brak skalowalności jest częstym problemem usług administracji publicznej
Brak skalowalności jest częstym problemem usług administracji publicznej

Przeniesienie infrastruktury IT administracji publicznej do chmury pozwala zabezpieczyć dane na wypadek awarii Data Center, konfliktu zbrojnego czy klęski żywiołowej, a to wszystko przy zachowaniu surowych wymogów dotyczących bezpieczeństwa danych, spełnieniu wymagań KNF, zabezpieczeniu danych przed cyberprzestępcami oraz pełnej zgodności z RODO.

Należy również podkreślić wpływ chmury obliczeniowej na cyfryzację całego kraju. Przetwarzanie danych w chmurze ułatwia ich agregację i aktualizację, co zmniejsza lukę technologiczną pomiędzy najmniej oraz najbardziej zaawansowanymi technologicznie regionami kraju.

Migracja do chmury w praktyce

Boisz się procesu migracji do chmury? A może nie wiesz od czego? Jeżeli jesteś zainteresowany wdrożeniem chmury obliczeniowej w swojej organizacji, zapoznaj się ze specjalnie przygotowaną stroną "Migracja do chmury ". Umieściliśmy na niej ogólne informacje dotyczące przygotowania oraz wdrożenia chmury obliczeniowej w organizacji.

Kluczowe zalety chmury obliczeniowej w sektorze publicznym
01

Koszty

zmniejszone nakłady w zakresie inwestycji w sprzęt, oprogramowanie oraz utrzymanie

02

Skalowalność

dynamiczne dostosowanie zasobów w zależności od zapotrzebowania

03

Wydajność

gwarancja pracy na najnowszej architekturze sprzętowej w ramach stałej opłaty

04

Produktywność

odciążenie działów IT administracji publicznej z utrzymania i bieżącego wsparcia infrastruktury IT

Masz pytania?

Czekam na kontakt od Ciebie.

Radosław Świgoński

Kierownik Zespołu Sprzedaży Sektor Publiczny

[email protected]

22 295 73 00

LinkedIn