Jak pandemia wpłynęła na rozwój technologiczny w sektorze operatorów mobilnych
6/16/2020
Minęły trzy miesiące od początku pandemii w Polsce. Praca zdalna, zamknięte szkoły, a także zalecenia związane z pozostaniem w domu wpłynęły wykładniczo na zwiększony ruch w polskim internecie. Nowa, niespotykana wcześniej sytuacja spowodowała szereg wyzwań związanych ze wzrostem ruchu, ciągłością działania sieci i kwestiami bezpieczeństwa. Aby utrzymać jakość świadczonych usług oraz zapewnić płynną i bezpieczną transmisję danych, technicy firm telekomunikacyjnych wkroczyli na pierwszą linię frontu. Atende S.A., jako wieloletni partner technologiczny czterech największych operatorów mobilnych działających w Polsce, aktywnie wspiera ich w tym procesie. Analizując wstępne wyniki i prognozy, w wyniku tych działań w pierwszym półroczu sprzedaż Atende S.A. do tego sektora prawdopodobnie wzrośnie o ok. 10% w stosunku do tego samego okresu 2019 r.
W związku z dynamicznym przyrostem ruchu internetowego wzrosły potrzeby operatorów mobilnych związane zarówno z dedykowanym oprogramowaniem, jaki i urządzeniami na potrzeby rozbudowy infrastruktury sieciowej.
Pandemia przyniosła wiele ograniczeń, ale z drugiej strony pokazała jak wiele z nich możemy ominąć dzięki nowoczesnym technologiom, a w szczególności zdalnemu dostępowi i chmurze.
Branża IT, a telekomunikacja w szczególności, wywołane niejako do odpowiedzi przez sytuację kryzysową, w pewnym sensie przeżyła „rozkwit′. Po ogłoszeniu stanu epidemii lawinowo wzrosła na rynku ilość zapytań o pomoc w zorganizowaniu pracy zdalnej czy to poprzez implementację technologii VPN, czy przez przeniesienie do chmury zasobów firmowych – mówi Andrzej Jaśkiewicz, Dyrektor Działu Rozwiązań Mobilnych w Atende S.A.
Z kolei wymuszona powszechność stosowania rozwiązań pracy zdalnej wpłynęła na znaczne zwiększenie popytu na usługi związane z bezpieczeństwem komunikacji i przechowywania danych oraz wykorzystanie systemów ułatwiających zdalne działanie (np. telemedycyna, zdalne nauczanie). Dlatego też przyspiesza rozwój obszarów związanych z automatyzacją sieci (ang. software-defined networking), a także automatyzacją procesów przemysłowych i ich zdalnym kontrolowaniem. To z kolei wymaga możliwości pozyskiwania danych z wielu, często odległych od siebie źródeł i przetwarzania ich na bieżąco w rosnących chmurach obliczeniowych. Przyspieszenie wykorzystania nowoczesnych narzędzi i rozwiązań telekomunikacyjnych, spowodowane pandemią, będzie wymagać coraz gęstszej sieci komunikacyjnej, większych przepływności, mniejszych opóźnień i obsługi większej ilości urządzeń końcowych.
O ile operatorzy w Polsce dobrze poradzili sobie ze wzrostem ruchu, nie odnotowali znaczących awarii w tym czasie to widać, że adresowanie rosnących potrzeb komunikacyjnych będzie możliwe poprzez rozbudowę obecnej infrastruktury - szczególnie w miejscach, które dzisiaj, z racji np. swojej odległości od dużych miast, nie były priorytetem operatorów, oraz budowę sieci kolejnej generacji - 5G – dodaje Andrzej Jaśkiewicz.
Praca i nauka zdalna, rozrywka, zakupy czy załatwianie formalności przez Internet to kilka z najbardziej widocznych zmian ostatnich miesięcy. Także autorskie rozwiązania programistyczne Grupy Atende dobrze wpisują się w adresowanie tych potrzeb. Dotyczy to chociażby platformy do transmisji multimedialnych online redGalaxy spółki Atende Software (ostatnio wdrożonej przez Canal + w ramach usługi TVOD oraz wykorzystanej w transmisji Koncertu dla bohaterów TVN), czy systemu Atende do zarządzania usługami IP w sieciach operatorskich pn. SMaCS.
W sytuacji kryzysowej, operatorzy telekomunikacyjni stanęli na wysokości zadania. Jesteśmy dumni, że mogliśmy ich wesprzeć w tych nietypowych, dynamicznie zmieniających się okolicznościach – podsumowuje Andrzej Jaśkiewicz.