System Kontroli Dostępu, System Monitoringu Budynkowego i Telefonia IP – rodzina, która nie tylko dobrze wygląda na zdjęciu

2/24/2020

Od wielu lat dużo mówi się o inteligentnych budynkach i integracji „wszystkiego z wszystkim”. Wielokrotnie udowodniano, że można tego dokonać z korzyścią dla obu stron – firm i użytkowników. Tylko, czy faktycznie ten rodzaj nowoczesnej infrastruktury ułatwia nam życie?

Aby zrozumieć ideę tego artykułu, przyjrzyjmy się ciekawemu ekosystemowi, który narodził się  w Atende przy okazji zmiany siedziby. Elementami układanki są:

  • System Telefonii IP, zbudowany w oparciu o Cisco Unified Communications Manager,
  • Domofony firmy 2N TELEKOMUNIKACE a.s.,
  • System Kontroli Dostępu,
  • System Monitoringu Budynkowego.

Powyższe światy wydają się być technologicznie i funkcjonalnie dość odległe od siebie. Jednak współpraca między zespołami odpowiedzialny za poszczególne obszary przyniosła ciekawe efekty. Impulsem do działania okazał się widok telefonu analogowego typu „bratek”, rodem z lat 70-tych XX wieku pomiędzy wideo telefonami Cisco, na biurku recepcjonistek. Dodatkowo gdzieś jeszcze próbowano przykleić zestaw włączników do otwierania drzwi i szlabanów. „Bratek” jako narzędzie komunikacyjne do obsługi domofonów oraz „pulpit sterowania” przypominający elektrownię atomową zostały zastąpione wideo telefonami, które były już z powodzeniem wykorzystywane w Atende.

Rezygnacja z „domofonologii” analogowej pozwoliła wyposażyć budynek w domofony pracujące w technologii IP firmy 2N. Urządzenia te charakteryzują się kilkoma ciekawymi cechami:

  • są zarządzane przez przeglądarkę WWW,
  • mogą być zasilane w technologii PoE, w standardzie 802.3af,
  • mogą być wyposażone w:
    - kamerę video (w tym kamerę jakości HD),
    - klawiaturę numeryczną lub przyciski,
    - czytnik kart zbliżeniowych standardu 13,66MHz lub 126kHz,
    - czytnik biometryczny (odcisk palca),
    - moduł Bluetooth,
  • są terminalami SIP, więc z punktu widzenia Cisco Unified Communications Managera są zwykłymi telefonami IP typu 3rd Party SIP Device (Advanced),
  • rejestrują się w Communications Managerze z wykorzystaniem SIP Digest Authentication,
  • obsługują standard 802.1X,
  • obsługują kodeki:
    - Audio: G722, G711, G729,
    - Video: H263, H264,
  • obsługują QoS – potrafią markować pakiety markerami DSCP, różnymi dla audio, video oraz sygnalizacji,
  • obsługują protokoły:
    - DHCP,
    - Syslog,
    - SMTP z uwierzytelnianiem,
    - NTP,
    - 802.1x,
  • mogą strumieniować dane audio/video za pomocą protokołu RTSP,
  • są zgodne ze standardem ONVIF,
  • posiadają elektryczne złącza w standardzie WIEGAND do integracji z Systemem Kontroli Dostępu,
  • obsługują podwójną rejestrację SIP, mogą być zarejestrowane jednocześnie w Unified Communications Managera oraz w chmurze 2N.

Wyposażeni w taką broń możemy przystąpić do stworzenia, zgodnie z obecnymi trendami, tzw. systemu konwergentnego. Jedynym narzędziem niezbędnym na recepcji okazał się wideo telefon Cisco. Za jego pomocą odbierane są połączenia z domofonów 2N, gdzie widać drugiego rozmówcę. Daje to dodatkowy mechanizm bezpieczeństwa w postaci identyfikacji wizualnej osoby dzwoniącej.

Udzielanie dostępu do wejścia/wjazdu możliwe jest za pomocą przycisków na telefonie IP, które aktywują odpowiedni styk elektryczny danego domofonu. Sygnał jest dalej przekazywany do Systemu Kontroli Dostępu, gdzie zgodnie ze skonfigurowaną polityką bezpieczeństwa, są udzielane dostępy, których historia jest zapisywana. Analogicznie obsługiwane są karty zbliżeniowe. Sygnał z czytnika wbudowanego w domofon jest przekazywany do Systemu Kontroli Dostępu, decydującego jak daną kartę obsłużyć. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby obsługa kart, czy innych zdarzeń, np. wybranie określonej kombinacji klawiszy, została obsłużona lokalnie przez domofon. Wbudowany w oprogramowanie moduł „Automation” pozwala na zdefiniowanie szeregu zdarzeń, warunków i określonych z nimi akcji.

Kilka przykładów:

  • domofon dzwoni pod wskazany numer, jeśli dokonano nieautoryzowanego otwarcia zamka,
  • domofon wysyła wiadomość e-mail pod wskazany adres, jeśli zamek jest otwarty dłużej niż założony okres czasu (np. 2 minuty),
  • domofon odtwarza komunikat audio, np. „Twoja karta nie umożliwia wejścia do pomieszczenia. Jeśli znasz kod dostępu wpisz go za pomocą klawiatury”.
  • domofon wysyła zdjęcie, jeśli w określonych godzinach (np. w nocy) wykryje ruch w swoim pobliżu.

Możliwość podwójnej rejestracji SIP daje ciekawe, nowe możliwości. Domofon może jednocześnie dzwonić na telefon IP oraz na dowolne urządzenie mobilne z zainstalowaną odpowiednią aplikacją dostarczaną przez 2N. Jeśli tylko urządzenie mobilne ma dostęp do Internetu, to połączenie wideo może być odebrane na smartfonie i dostęp do pomieszczeń może zostać udzielony z tego poziomu.

Moduł Bluetooth daje możliwość wykorzystania smartfonów jako kart dostępu. Wystarczy zbliżyć autoryzowany telefon do domofonu, żeby uzyskać dostęp do pomieszczenia.

Zgodność ze standardem ONVIF pozwala użyć domofon jako kamerę w Systemie Monitoringu Budynkowego. To sposób na „bez kosztowe” wyposażenie Systemu Monitoringu Budynkowego w nowe kamery IP. Często zdarza się, że kamera Systemu Monitoringu Budynkowego jest instalowana w bardzo podobnym miejscu jak domofon. Dzięki standaryzacji i integracji można łatwiej ograniczyć ilość kamer IP dedykowanych systemowi monitoringu.

Jak widać mając do dyspozycji technologię nie należy wahać się jej użyć! Przynosi to wiele korzyści, w szczególności, jeśli spojrzy się na system komunikacji i monitoringu budynku jako całość a nie na jego poszczególne elementy. Funkcjonalnie pozbywamy się zbędnych, dedykowany urządzeń, takich jak: czytniki kart, słuchawki do obsługi domofonów czy też panele przycisków do sterowania zamkami. Minimalizujemy ilość urządzeń z jakimi musi pracować recepcja i tworzymy spójny system komunikacji, co przy okazji ogranicza ilość szkoleń jakie musi przejść pracownik.

Biznesowo ograniczamy koszty związane z utrzymywaniem wielu systemów i urządzeń – mamy tylko te potrzebne: komunikacyjny i kontroli dostępu. To minimalizuje nakłady serwisowe, administracyjne i redukuje liczbę osób oraz czas, jaki trzeba poświęcać na utrzymywanie systemów.

Masz pytania?

Czekam na kontakt od Ciebie.

Bartosz Sokołowski

Kierownik Zespołu, Dział Realizacji - Zespół Integracji Systemów Głosowych

[email protected]